صدای وکیل

ارائه دهنده برترین راهکارهای حقوقی و مشاوره به صورت رایگان توسط وکلای پایه یک دادگستری

صدای وکیل

ارائه دهنده برترین راهکارهای حقوقی و مشاوره به صورت رایگان توسط وکلای پایه یک دادگستری

معانی کلمات حقوقی(6)

16 الی 66567311-021

وکیل خانواده. وکیل طلاق. وکیل پایه یک دادگستری


شبه حق انتفاع Quasi - usufruite
 )
مدنی) حقى است که شخص می‌تواند بموجب آن از اموال استهلاکى (مالى که استفاده ازآن موجب از بین رفتن آن است مانند میوه) غیر از طریق استفاده یا نقل بغیر بهره‌مند گردد ولى مکلف است بعد از این بهره بردارى مثل آنرا از حیث مقدار و جنس و ارزش بمالک آن بدهد. این حق در ماده ۵۸۷ قانون مدنی فرانسه پیش بینى شده ولى درمدنى با چنین چیزى بعنوان حق انتفاع (ماده ۴۰ ق- م) منظور نشده و در باب قرض قسمتى از آنرا پیش بینى کرده‌اند (مقایسه شود ماده ۶۴۸ قانون مدنى ایران با ماده ۱۸۹۲ قانون مدنی فرانسه(
 
شبه خطا
 )
فقه) بمعنى شبه عمد است (رک. شبه عمد
شبه عقد Quasi - contrat
)
مدنی) عبارت است از یک عمل ارادى که قانون آنرا منع ننموده و بدون اینکه عقدى منعقد گردد ایجاد تعهد در مقابل غیر می‌نماید مانند ایفاء ناروا (ماده ۳۰۱ ق – م(
انققاد - وجود پدیده اى باین عنوان محل اشکال است زیرا آثار ناشى ازقصد انشاء یا محتاج بدوقصد انشاء هستند که دراینصورت از وجود عقد چاره اى نیست، ویا محتاج بیک قصد انشاء می‌باشند که در اینصورت ایقاع محقق می‌شود و برزخی وجود ندارد که اسم آن، شبه عقد باشد.
 
شبه عمد
 )
جزا- فقه) هرگاه فاعل جرم قصد نتیجه قابل مجازاتی کند ولى نتیجه قابل مجازات دیگرى حاصل شود (ولو اینکه نتیجه مقصود هم حاصل شود) حالت فاعل جرم را نسبت بعمل قابل مجازات غیر مقصود، شبه عمد نامند.
 
شبه معاوضات
 )فقه) درمقابل عقود معاوضى (رک. عقد معاوضی) استعمال شده است و مقصود از آن‌ها قرارداد‌ها و عقود غیر مالى است که براى طرفین ا لزام و التزام بوجود آورد مانند نکاح و خلع.


برای دریافت مشاوره تخصصی با بهترین وکیل ها با ما تماس بگیرید

مشاوره رایگان حقوقی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.